Einde verlof? 8 tips die je helpen als je weer gaat werken na je zwangerschapsverlof - Babystraatje.nl

Einde verlof? 8 tips die je helpen als je weer gaat werken na je zwangerschapsverlof

Einde zwangerschapsverlof? Moet je weer aan de bak op je werk? De ene moeder gaat het gemakkelijker af om haar kleine aan de zorg van iemand anders over te dragen dan de ander. Hoe je weer aan het werk gaat na je zwangerschapsverlof, zonder ieder uur de oppas te bellen en zonder dat je als een kip zonder kop je werk probeert te doen, maar klusjes niet gedaan krijgt, lees je in dit artikel.

Weer aan het werk na zwangerschapsverlof
Het thuisfront loslaten kan een verademing zijn, maar zeker in het begin is het lastig om je kleintje bij oma, opa of een andere oppas achter te laten en toch met een gerust hart jouw ding te gaan doen. Moeilijk, ook al weet je dondersgoed dat oma zelf ook ervaring heeft met kinderen – o ja! – en de oppas bij de kinderopvang ook een specialist is. Toch moet iedere moeder er eens aan geloven, want je kunt niet voor eeuwig thuisblijven. Er is ook nog een leven met werk, vrienden en hobby’s!

8 Tips die je helpen als je weer gaat werken na je zwangerschapsverlof:

#Tip 1
Ga niet piekeren, omdat je bang bent dat je jouw kleine uk gaat missen. Lukt dit niet? Laat je kleintje de avond en nacht ervoor al bij oma, opa of een andere oppas slapen, zodat jij je hoofd kunt leegmaken voor je eerste werkdag. Uit onderzoek blijkt dat het de meeste moeders in de praktijk reuze meevalt om weer te gaan werken na hun zwangerschapsverlof. Ze zijn zelfs blij dat ze even niet meer in de moederroutine zitten van luiers verschonen, voeden en het huishouden doen.

#Tip 2
Breng jouw prins(ses)je voor je einde van je zwangerschapsverlof al een aantal keer naar de oppas. Zo went hij/zij alvast aan de nieuwe omgeving – terwijl jij nog wel ‘controle’ hebt erover – en kun jij alvast wennen aan tijd zonder je meisje/jongentje. Zo kom je er al achter dat het toch wel meevalt om een dagje van elkaar weg te zijn. Een voordeel van gaan werken na je zwangerschapsverlof is dat je weer volop kunt genieten van je kleintje als je hem/haar weer ziet na je werkdag!

#Tip 3
Plan van tevoren in wat je gaat koken in je eerste werkweek. Kies snelle, maar gezonde gerechten. Weer aan het werk gaan na zwangerschapsverlof is net zo vermoeiend als een nieuwe baan. Bereid je thuiskomst daar dus op voor. Zorg ook dat je wat gezonde snacks (fruit, ongezouten nootjes, rozijntjes) bij je hebt om de ergste honger alvast te stillen. Een vette hap is verleidelijk als je moe bent, maar komt je energiepeil niet ten goede!

#Tip 4
Raak niet in paniek als je merkt dat je wat trager bent op je werk. Dat is heel normaal! Ga erover in gesprek met je baas of leidinggevende, zodat je niet in de stress hoeft te schieten en je misschien wat rustiger aan kan beginnen. Je moet nou eenmaal opnieuw wennen aan je werkzaamheden en de andersoortige prikkels in je omgeving. Als je weer gaat werken na je zwangerschap is je lichaam nog niet bekomen van je zwangerschap. Je kunt nog steeds vergeetachtig zijn, last hebben van je hormonen en je slapjes voelen. Weet echter dat hier een einde aan komt, maar dat je daardoor op je werk wellicht even wat minder doeltreffend te werk gaat.

#Tip 5
Ga voor het einde van je zwangerschapsverlof eens lang op je werk. Zo kun je op je gemak een praatje maken met collega’s, in gesprek gaan met je baas en alvast wennen aan de prikkels waar je straks weer in terecht komt.

#Tip 6
Leg de avond voor je werkdag alles klaar voor jou, de oppas en je kindje. Dat scheelt tijd en stress ’s morgensvroeg. Gekolfde melk kun je gemakkelijk bewaren. Bekijk de ruime keuze aan kolven en bewaarsystemen voor borstvoeding voor je kindje!

#Tip 7
Zorg dat je op tijd naar bed gaat de eerste weken dat je gaat werken na je zwangerschapsverlof. Het is gewoon pittig om (fulltime) te werken plus ineens een huishouden mét kindje erbij te hebben! Het huishouden komt in het weekend wel! Koop desnoods nog wat spuugdoekjes etc. erbij, zodat je de was in ieder geval niet in de late uurtjes hoeft te doen. Gewoon: werken – kindje – eten + afwas – slapen. That’s it!

#Tip 8
Plan je eerste weekenden nadat je weer bent gaan werken na je zwangerschapsverlof niets in. Zo kun je op adem komen, je huishouden bijwerken waar nodig en natuurlijk weer volop genieten van je kleintje!

Succes!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer Blog