Connect
To Top

Mama Agnes: Op vakantie met een peuter in het buitenland. We moesten er goed over nadenken…

Afgelopen zomer kregen wij een uitnodiging van mijn neef. Hij ging trouwen met zijn vriendin in Thailand. Of wij ook wilde komen. Ja je leest het goed, hij ging trouwen in THAILAND!! Super gaaf natuurlijk maar we moesten er wel even over nadenken. Want als we nog met z’n tweeën waren geweest hadden we zonder twijfel JA gezegd. Maar nu hadden we toch veel twijfels. Want Julian is dan bijna 2, hoe zou hij dat gaan vinden? Een vakantie met peuter is niet niks in het buitenland.

Op vakantie met peuter naar Thailand

Naar Thailand op vakantie met peuter is niet niks. Te beginnen bij een vlucht van 12 uur, een ander klimaat, ander eten; anders gezegd een compleet andere wereld. Weken van twijfel gingen voorbij. Alle voors en tegens werden veelvuldig besproken en op een gegeven moment hebben we de knoop doorgehakt. We konden 100 redenen bedenken om het niet te doen. Maar… je kan beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt dan spijt hebben dat je het niet gedaan hebt. Dus JA wij gingen naar Thailand. Inmiddels zijn we weer veilig terug van deze super geweldige vakantie en daarom deze blog. Om jullie te vertellen wat onze twijfels waren en hoe we daar mee om zijn gegaan. Wellicht hebben jullie er ook wat aan.

“Alle stress die ik voor het vliegen had zijn nergens voor nodig geweest. Ik zou het zo nog een keer doen. Alhoewel ik het best lang vond, een vlucht van 12 uur…”

Een vlucht van 12 uur…

De goedkoopste vluchten naar Thailand zijn niet rechtstreeks. Overstappen in Dubai wordt vaak gedaan. Dan vlieg je 2 keer 6 uur. Maar omdat Julian nog nooit gevlogen had en wij niet wisten hoe hij daarop ging reageren, besloten wij niet de goedkoopste vlucht te boeken, maar de vlucht met de beste tijden. We vlogen met KLM, heen om 17.30 uur. In theorie zou Julian dan al vrij snel in slaap vallen en zou het een relaxte vlucht worden.

We hadden geen stoel voor hem geboekt, omdat hij nog geen 2 is reist hij bijna gratis. En we hoopten dat het vliegtuig niet vol zou zitten zodat hij een eigen stoel zou hebben. De praktijk was iets anders, maar is me absoluut niet tegengevallen. Julian kreeg een eigen stoel, maar besloot toch het grootste gedeelte van de vlucht bij papa of mama op schoot te willen zitten. Hij heeft bijna niet gehuild, bij het stijgen was hij juist aan het lachen. Een heel fijn begin.

Hij heeft mij en zichzelf nog wel een keertje onder gespuugd, maar gelukkig had ik ook voor mezelf reservekleding in de handbagage (dat had ik ergens op een forum gelezen). Ik denk dat hij totaal zo’n 4 uur geslapen heeft, dus wel korter dan gehoopt maar wij waren er absoluut blij mee. De terugvlucht vertrok om 12.15 uur. Dit keer was het vliegtuig niet vol en kreeg Julian zijn eigen stoel. Ook nu heeft hij bijna niet gehuild. De flimpjes van Dombo en Cars vond hij leuk en hij heeft zo’n 3 uur geslapen.

Stress voor het vliegen

Het personeel was erg aardig en begaan met ons. Officieel kreeg Julian geen maaltijd, maar omdat er over was, vroegen ze of hij toch wat wilde eten. Vooral de broodjes vond hij erg lekker. In Thailand hebben we nog 2 keer een binnenlandse vlucht van een uur gehad, van Bangkok naar Chiang Mai en ook nu zat Julian alleen maar te genieten. Dus alle stress die ik voor het vliegen had van te voren zijn echt nergens voor nodig geweest. Ik zou het zo nog een keer doen. Alhoewel ik het zelf best lang vond, een vlucht van 12 uur…

“Het is warm in Thailand. We vertrokken uit Nederland met -3 en kwamen in Bangkok aan toen het 32 graden was. Dat is wel even omschakelen.”

Het klimaat: Van 37 graden naar -2

Het is warm in Thailand. We vertrokken uit Nederland met -3 en kwamen in Bangkok aan toen het 32 graden was. Dat is wel even omschakelen. Niet alleen voor ons maar ook voor Julian. De 1e dag zei hij nog wel ‘jas’, maar die bleef netjes in de koffer. Verder heb ik niet het idee gehad dat Julian last had van de warmte. Ik zag wel een beetje warmtebultjes op zijn romp, maar hij leek er geen irritatie aan te hebben. Ook terug was een enorme omschakeling. Van 37 graden naar -2…

Veel bagage mee

Als je met z’n tweeën 3 weken op vakantie gaat naar Thailand heb je veel spullen mee. Maar met een kind is dat nog veel meer!! Totaal hadden we met ons drieën 2 grote koffers (van 19 en 21 kg), 2 kleine koffers, een buggy en een rugdrager mee. We hadden nog rompers met lange mouwen meegenomen, dat leek ons praktisch. Omdat het niet goed is om een babyhuidje in de zon te hebben. Maar met 32 graden wil niemand in lange mouwen lopen, dus die zijn in de koffer gebleven.

Over het algemeen had Julian alleen een romper en een korte broek aan. En ‘s nachts sliep hij in een romper en een slaapzak. Wat je niet genoeg kan meenemen zijn hydrofiele luiers. Die dingen zijn zoooo praktisch. Als handdoek, als sjaaltje om je nek zodat je een tempel in kan, als kleedje bij het verschonen etc..

Buggy of Rugdrager

Julian kan lopen, maar nog geen grote afstanden. En omdat we ook de natuur in wilden, besloten we om de buggy én de rugdrager mee te nemen. En daar ben ik achteraf heel blij mee. Bangkok is erg buggy-vriendelijk. De stoep is breed, heel en niet zo hoog. Chiang Mai daarentegen is niet buggy-vriendelijk. De stoep is smal en vaak met gaten. Dus daar heeft Julian heerlijk veel in de rugdrager gezeten. Dat vond hij erg leuk, hij kan dan alles ook een stuk beter bekijken. Waar ik op vakantie achter kwam is dat de rugdrager een beetje schuurde op mijn schouders. Maar lang leve de hydrofiele luiers. Want die deed ik eronder en dan had ik er geen last meer van. En ook bij de Erawan watervallen was het goed dat we de rugdrager mee hadden.

Luiers verschonen

Ik had 1 pak pampers en 2 pakken billendoekjes meegenomen. Als dat niet genoeg zou zijn, kon ik dat daar wel kopen. Het ging niet zo hard met de Pampers. Julian dronk wel goed, maar zweette zoveel dat hij met 3 luiers op de dag kon doen. De billendoekjes werkte ook prima als snoetepoetsers.

Het verschonen was wel een dingetje, want daar zijn vrij weinig voorzieningen voor. Anders gezegd bijna niet. In 3 weken heb ik 2 keer een verschoningsmogelijkheid gezien. Maar verder moet je gewoon heel creatief zijn. Ik heb hem op banken, tafels en op de grond verschoond, dan lag hij op een hydrofiele luier die ik standaard bij zijn luiers in de tas had liggen.

“De bruiloft! De reden dat wij in Thailand waren. Het was geweldig!! Een prachtlocatie zo’n 30 km van Chiang Mai.”

Het slapen overdag was wisselend

In Nederland hadden we bedacht om Julian zoveel mogelijk in zijn eigen ritme te houden en onze vakantie daar op aan te passen. Ik kon een Derian tentje van mijn collega lenen, zo fijn!! Behalve de eerste 2 nachten sliep Julian ‘s nachts perfect in zijn tentje.

We zorgden er voor dat hij ‘s avonds tussen 19.30 – 20.30 uur in bed lag, dat lukte meestal wel. Het slapen overdag was wisselend. We kwamen erachter dat Julian in slaap viel als hij moe was. En dat was overdag niet altijd in zijn tentje; dat hing er maar net van af wat we aan het doen waren. Zo heeft hij geslapen in de buggy, in de rugdrager, in het vliegtuig, in de taxi en zelfs tijdens de boottocht in Bangkok sliep hij!

Thaise mensen

in 1 woord, ze zijn heel vriendelijk! Degene die ik gesproken heb, spraken niet altijd goed Engels, maar ze doen enorm hun best om ons te begrijpen en iets uit te leggen. Ze zijn gek op kleine kinderen en al helemaal zo’n mooi blond ventje als ons mooie mannetje. Ze lachen naar hem, zwaaien naar hem, praten tegen hem en willen met hem op de foto. Als ik voor elke keer dat Julian op de foto is gezet geld had gevraagd, had ik een gratis vakantie 😉 Ook staat hij op een aantal selfies. Het is even wennen, maar ook wel weer heel erg leuk.

De bruiloft

De reden dat wij in Thailand waren. De bruiloft was geweldig!! Het was een prachtlocatie zo’n 30 km van Chiang Mai. Om 8 uur begon de thaise ceremonie. Allemaal droegen we thaise kleding, geregeld door het bruidspaar. Om 11 uur was het afgelopen en hadden we pauze tot 16.00 uur. Na de lunch is Julian heerlijk gaan slapen. Zodat hij weer vrolijk was voor de middag.

Toen was de westerse ceremonie. Na een heerlijk diner is Julian rond 19.30 uur gaan slapen. We hadden de babyfoon meegenomen en die haalde het tot het feest. Dus dat was erg fijn. Wij konden genieten van de avond; er was een erg leuke band en deejay en Julian lag heerlijk te slapen. Het is wel even pittig als je om 3 uur in je bed ligt en Julian je om 8 uur wakker maakt; ‘s avonds maar weer op tijd naar bed.

“Alle stress die ik vooral van te voren voelde was echt nergens voor nodig. Julian heeft het erg naar zijn zin gehad en ook wij hebben ons prima vermaakt.”

Conclusie

We hebben een super de super geweldige vakantie gehad waar we met heel veel plezier op terug kijken. Alle stress die vooral ik van te voren voelde was echt nergens voor nodig. Julian heeft het erg naar zijn zin gehad en ook wij hebben ons prima vermaakt. Het was echt genieten van ons mooie gezinnetje. Genieten van het prachtige land (waar we nog veel te weinig van hebben gezien, dus ik wil echt nog wel een keer terug). En genieten van het heerlijke eten, van de lieve mensen en van het heerlijke weer. David & Mod: bedankt voor de uitnodiging en voor de super mooie bruiloft!! Dit was echt een vakantie om nooit meer te vergeten!!!