Kinderslaapcoach Inge de Heer: “Mijn kind heeft niet zoveel slaap nodig"

Kinderslaapcoach Inge de Heer: “Het lijkt wel of mijn kind niet zoveel slaap nodig heeft” hoor ik ouders vaak zeggen…

Tijdens mijn werk als kinderslaapcoach hoor ik heel vaak ouders zeggen: “Mijn kind heeft echt niet zoveel slaap nodig, mijn kind is overdag echt helemaal niet moe.” Of wat dacht je van “mijn paar weken oude baby slaapt echt bijna niet overdag, het lijkt wel of mijn kind helemaal niet zoveel slaap nodig heeft.” Váák is dit helaas niet het geval. Ik zeg met nadruk vaak, want er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Maar over het algemeen hebben kinderen tot ongeveer 3,5 – 4 jaar toch echt nog wel slaapjes nodig overdag.

Interne klok

We hebben allemaal een interne klok die ons vertelt wanneer het tijd is om te gaan slapen en wanneer we weer wakker moeten worden. Het is daarom ook ontzettend lastig om nu precies te kunnen zeggen wanneer je kind naar bed moet. Want het kindje van de buurvrouw valt misschien om half 8 in de ochtend al om van de slaap, terwijl jouw kindje om 10.00 uur nog helemaal niet moe lijkt. En dan is er nog een duidelijk verschil tussen niet moe lijken en niet moe zijn.

“Omdat elk mens een eigen biologisch ritme heeft is het ontzettend belangrijk om goed op de slaapsignalen van je kind te letten.”

 

Herkennen jullie dit?

Vele van jullie zullen het namelijk wel herkennen, zeker de ouders met al wat oudere kinderen. Tijdens het eten is je kindje een beetje duf. Fijn denk je, kan hij lekker rustig eten. Na het eten veranderd je kindje in een draak. Je kind luistert voor geen meter. Doet alles wat niet mag. Hij oogt nog klaar wakker. Of je baby kijkt je vrolijk aan, speelt lekker mee en ineens zie je eventjes heel kort zijn aandacht wegvallen, om vervolgend weer vrolijk verder te gaan. Of wat denk je er van als je kind altijd in de auto wel lekker in slaap valt en thuis niet?

Slaapsignalen

Omdat elk mens een eigen biologisch ritme heeft is het ontzettend belangrijk om goed op je kind te letten. Probeer maar eens te letten op wat voor signalen je kindje zelf aangeeft. Zoals hierboven in de voorbeelden beschreven, misschien is je kindje wel een beetje duf of afwezig tijdens het avondeten. Dit is waarschijnlijk het teken dat hij ontzettend moe is. Wat je daarna ziet gebeuren, het drukke betekend niet dat je kind nog niet moe is, nee het betekend dat je kind al over zijn slaap heen is. Op dit moment ben je dus eigenlijk al te laat en zal het voor je kind alleen maar een stuk lastiger zijn om te gaan slapen.

Of het voorbeeld van de baby. Je kind geeft tijdens het spelen eigenlijk al aan dat hij er even genoeg van heeft en trekt zich even kort terug. Vaak is dit ook echt maar kort en kan hij er daarna weer tegenaan. Zodra je dit merkt is het eigenlijk tijd om je kind even wat rust te gunnen.

Vaak is het in slaap vallen in de auto een teken dat de kinderen niet genoeg slapen. Het geluid van de auto en de afwezigheid van speelgoed zorgt er vaak voor dat een kind rustig wordt en alle gelegenheid krijgt om in slaap te vallen. Zodra je dit ook nog eens doet op een moment dat het eigenlijk bedtijd is dan zal dit alleen maar nog makkelijker zijn.

Waar moet je nu op letten

Bij veel kinderen zijn de slaapsignalen eigenlijk wel makkelijk te herkennen. Ik zal er een aantal voor je opnoemen:

– In de ogen wrijven
– Aan de oren trekken
– Gapen
– Minder actief zijn
– Heel stil zijn
– Lusteloos zijn
– Voor zich uit staren, geen interesse hebben in bijvoorbeeld speelgoed
– Zeuren, jammeren
– Niet zo goed uitkijken, daardoor makkelijk stoten, vallen, etc.

Er zijn er natuurlijk nog veel meer en daarom is het ontzettend belangrijk om heel goed op je kind te letten.

“Wat nu als je kindje geen duidelijke signalen afgeeft? Tja, dan zit er niks anders op dan te schuiven met de slaaptijden.”

 

Mijn eigen dochter

Mijn eigen dochter ging altijd op de bank liggen wiebelen met de armen onder zich. Als je dit als volwassen in het openbaar zou doen, dan zullen heel wat mensen zich achter hun oren krabben en zich afvragen waar je mee bezig bent. Dus ik was ook streng voor mijn dochter en heb regelmatig tegen haar gezegd dat ze op moest houden met dat gekke gewiebel. Maar nu weet ik, dit is voor haar de manier om aan te geven dat ze moe is. Dit werkt voor haar heel geruststellend. Nu ik dit weet is het zo ontzettend makkelijk. Zodra ze hier mee begint stuur ik haar naar bed, in plaats van dat ik boos op haar wordt.

Geen duidelijke slaapsignalen

Wat nu als je kindje geen duidelijke signalen afgeeft? Tja, dan zit er niks anders op dan te schuiven met de slaaptijden. Leg je kind eens een kwartier eerder in bed dan je nu normaal gesproken doet. Werkt dit niet, dan kun je nog eens proberen een kwartiertje te schuiven. Als je kind nu normaal echt veel te laat naar bed gaat, dan moet je hier misschien nog wel eventjes mee doorgaan tot je de juiste tijd hebt gevonden. Zodra je kind wat meer gaat slapen, dan kan het zomaar eens zijn dat je toch ineens de slaapsignalen wat beter gaat zien. Blijf dus heel erg goed op je kind letten!

Wat normaal is voor een baby qua slaaptijden kun je teruglezen in mijn vorige blog.

2 Reacties

  1. lianne

    24 juni 2017 at 21:32

    Beste Inge,
    Ik herken de slaapsignalen van mijn nu 6 maanden oude dochter ondertussen goed.
    In de ochtend en avond valt ze meestal na de borst of fles in mijn armen in slaap. Maar overdag gebeurt dit niet en dan moeten we haar echt in slaap wiegen, heen en weer hupsen, draagzak etc.
    Ze vecht echt tegen het in slaap vallen lijkt het wel.
    Bij het proberen haar wel zelf in slaap te laten vallen in bed, dan gaat ze of spelen in bed met haar dekentje, slaapzak, speen etc (ruim een half uur) of gaat ze steeds harder huilen.
    Heb je een gouden tip?

    • Inge de Heer - de Kinderslaapcoach

      28 juni 2017 at 09:02

      Hoi Lianne,

      Ja de goeden tip is mij inschakelen, nee grapje natuurlijk :).
      Of ja grapje, eigenlijk niet eens zo zeer, want de gouden tip bestaat helaas niet. Vaak ligt het namelijk niet aan 1 ding. Het is een combinatie van juiste bedtijd, bedritueel en natuurlijk ook de slaapomstandigheden. Dit maakt het net wat complexer dan ouders vaak denken en werken de tips die ouders van anderen krijgen vaak niet.

      Wat veel mensen niet weten is dat slaap een aangeleerde vaardigheid is. Je dochter is nu afhankelijk van jullie om in slaap te vallen, ze valt in slaap tijdens of direct na een voeding of door rondgedragen etc. te worden. Nu is het nog de kunst om het haar zelf te leren. En dit gaat het makkelijkste door alles in 1 keer aan te pakken en niet door 1 enkele tip.

      Op mijn website staan wel enkele blogs met wat algemene tips, deze kun je natuurlijk lezen en de tips die betrekking hebben op jullie situatie er uithalen: http://www.dekinderslaapcoach.nl/blog.html. Mocht je behoefte hebben aan toch meer hulp, dan kun je contact met me opnemen.

      Groetjes Inge

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer Tips & Advies