In shape na de bevalling? Lees hoe je kunt afvallen zónder allerlei zware sportoefeningen - Babystraatje.nl

In shape na de bevalling? Lees hoe je kunt afvallen zónder allerlei zware sportoefeningen

Gemiddeld kom je tijdens de zwangerschap zo’n 12 kg aan. Je baby weegt uiteindelijk ongeveer 3,5 kilo, de placenta ongeveer een halve kilo en het vruchtwater, je extra bloed en grotere borsten samen ongeveer 3 kilo. Na de bevalling verlies je al dit extra gewicht automatisch. Daar hoef je niets voor te doen. Maar… er blijven nog wat kilootjes vet en vocht over die niet vanzelf verdwijnen. Hoe je weer snel in shape komt na de bevalling lees je hier.

In shape na de bevalling

Iedereen wil wel wat afvallen na de bevalling. De dikke buik is weg, maar je vel en wat kwabjes hangen er zonder die buik wel een beetje verlaten bij. Toch zit niet iedereen erop te wachten om meteen fanatiek te gaan sporten na de bevalling. De bevalling was namelijk zwaar genoeg. Je bent OP. Daarbij kom je die eerste weken niet aan een volledige nachtrust toe, omdat je iedere paar uur moet opstaan voor de voedingen.

Moet je sporten om in shape te komen na de bevalling?
Relaxed… je mag ongemotiveerd zijn om te sporten, want afvallen na de bevalling is helemaal niet moeilijk!

Binnen 6 weken in shape na de bevalling
Ja dat is zeker mogelijk! Het kan gemakkelijk met de onderstaande punten:

Rust uit
Gun je lichaam de eerste 6 weken na de bevalling rust. In die tijd kan je lichaam op natuurlijke wijze voor een groot deel herstellen. Je sterkt aan en gaat je vanzelf weer fitter voelen.

Eet en drink goed
#1. Eet vezelrijk om de stoelgang op gang te krijgen (dat kan na de bevalling wat moeilijker gaan). Vezels zitten veel in peulvruchten, volkoren producten, roggebrood, muesli, volkoren pasta, zilvervlies rijst, tomatensap en kikkererwten.

#2. Eet voldoende eiwitten voor het herstel van je spieren en andere lichaamscellen. Goede eiwitbronnen zijn bijvoorbeeld peulvruchten, granen, noten, zuivel, vis, vlees en eieren.

#3. Eet zo min mogelijk suiker en fast food: de suikers en slechte vetten belemmeren het afvallen na de bevalling.

#4. Drink voldoende water: het verbetert je stofwisseling, je bent minder geneigd andere dranken (waar suikers in zitten) te drinken, het stilt je honger en helpt je lichaam afvalstoffen te verwijderen waardoor je je fitter voelt en beter je eten verteert. Weet je niet of je genoeg drinkt? Gebruik dan een app zoals Water Your Body.

Zonder moeite 2-3 kg afvallen na bevalling
Als je deze 2 punten volgt, ben je na 6 weken – zonder sporten – al 2-3 kilo kwijt!

Meer Blog